Сред европейските автомобили, които потенциално ще се сблъскат с новите по-високи мита от страна на американската администрация, са италианските луксозни марки като Ferrari, Maserati и Lamborghini.Роберто Валвасори, президент на Италианската асоциация на автомобилната индустрия ANFIA, заяви пред Associated Press в четвъртък, че такива производители на автомобили – заедно с германските и британските – явно ще бъдат засегнати от новите мита, но много американски потребители все пак с удоволствие ще платят най-високата цена.

Ако имате желание да карате италиански престижни автомобили, никаква цена няма значение. Всъщност тя дори може да представлява по-голяма разлика в сравнение с един обикновен автомобил. Потребителят ще е готов да плати този допълнителен данък. Търговската политика на производителите или потребителите ще решат колко от това увеличение са готови да приемат, като продължат да купуват тези автомобили.

Роберто Валвасори, президент на Италианската асоциация на автомобилната индустрия ANFIA

По данни на ANFIA италианските производители на автомобили изнасят по-малко от 14% от продукцията си за САЩ и 60% за европейските страни.През 2024 г. Италия е изнесла приблизително 30 000 автомобила за САЩ, а Германия – над 360 000. Що се отнася до автомобилните части, Италия изнася за САЩ продукти на стойност малко над един милиард евро, докато стойността на годишното производство на автомобилни компоненти в Италия е 55 милиарда евро.

Новите мита, въведени от президента Тръмп, ще окажат влияние върху европейската автомобилна индустрия, но ще имат силно въздействие и върху американските потребители, тъй като цените на техните автомобили ще се повишат. И, разбира се, европейските производители на автомобили ще се насочат към други географски региони и може би ще продават повече автомобили в рамките на Европа.

Марко Симони, икономист, университет LUISS

Според Джовани Орсина, професор по политически науки в университета LUISS в Рим, Италия „ще се опита да не отвръща на удара“, a вместо това „ще се опита да намери някаква форма на споразумение“.

„Идеята ми е, че в този момент изглежда, че Италия се опитва, ще се опита да не отвръща на удара и ще се опита да намери някаква форма на споразумение. Но, разбира се, това не са двустранни преговори, в тази област има и Европа в Европейския съюз. И така, всичко ще зависи и от това как ще реагира Европейският съюз“, казва Орсина.

В Япония, Южна Корея, Мексико, Канада и цяла Европа най-големите автомобилни производители в света наемат милиони хора, чийто поминък зависи от купувачите на автомобили в САЩ, които понастоящем харчат над 240 млрд. долара годишно за вносни леки и лекотоварни автомобили. Митата на Тръмп – целящи да увеличат работните места и данъчните приходи в САЩ – ще засегнат и вноса на автомобилни части, които през миналата година са били оценени на 197 млрд. Долара. Белият дом заяви, че този ход ще насърчи местното производство, но също така може да доведе до финансов натиск върху автомобилните производители, които зависят от глобалните вериги за доставки.

Сподели: