Експерт: Ефективните присъди, а не само санкциите, ще помогнат за борбата с катастрофите
Народното събрание одобри на първо четене 11 от общо 18 законопроекта за промени в Наказателния кодекс. Основните акценти са по-строги наказания при тежки катастрофи след употреба на алкохол или наркотици. Обикновено, когато се повдигне темата за безопасността на движение се визират по-високи санкции, които според общото мнение би трябвало да намалят тежките произшествия и жертвите на пътя. Дали тези поправки ще доведат до желания резултата. Темата коментира Владимир Тодоров, председател на Асоциация на пострадалите при катастрофи.
„Санкциите сами по себе си не намаляват броя на катастрофите. Тук идеята е обществото да осъзнае, че не може да се измъкнеш от престъпление. Трябва да се дават ефективни присъди, но това не трябва да е единственият акцент на държавата“, заяви Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи.
Според Тодоров един от основните проблеми е забавянето на присъдите.
„В досъдебното производство нещата се влачат много, няма достатъчно автоексперти, което допълнително затруднява пътя към справедливост. Новите законопроекти трябва да дадат начало на решаването на тези проблеми,“ каза експертът.
Тодоров отбеляза, че употребата на наркотици и алкохол не са водещият фактор за възникване на пътно-транспортни произшествия.
„Тези случаи просто стават по-известни в медиите, защото са резултат от личен избор – човек сам решава да шофира в такова състояние. Това трябва да се третира като умишлено престъпление, което ще промени и осъдителните присъди“, обяснява той.
В заключение, Тодоров посочва, че най-сериозните причини за катастрофите остават превишената скорост и навлизането в насрещното движение, а ефективната съдебна система и справедливите присъди са ключови за ограничаване на трагедиите по пътищата.
Вижте цялото интервю във видеото.
