Специалист: Липса на вещи лица и грешни ескпертизи бавят делата за тежки катастрофи на пътя
В началото на 21 век в България близо 2000 души губеха живота си при катастрофи. Почти четвърт век по-късно загиналите си 480 за година, което е голямо постижение. Но през всичките винаги се питаме защо българският шофьор става друг човек, преминавайки границата на страната, а у нас не спазва законови и морални ограничения? Темата коментира в студиото на Euronews Primetime проф. Станимир Карапетков.
„Едно дело по тежко произшествие със сложна фактическа обстановка, когато даже има повече възможности за обвиняеми и подсъдими, трае не по-малко от 5-6 години. Основната причина е, че през годините държавата въобще не се е грижила за съдебните експерти“, обясни той.
„Прокуратурата иска да има точни експертизи за точни обвинителни актове, за да не се обжалват после при съда. 40-50% от обвинителните актове за произшествия падат на първа инстанция, защото прокурорите са подведени от лоши експертизи. От друга гледна точка прокуратурата е страшно натоварена“, коментира проф. Карапетков.
„Моето предложение е да се направи център, някои го наричат звено, за обучение, което да е задължително за всички автоексперти. Не много часове. Над 30-32 часа са достатъчни, за да създадем квалифицирани автоексперти и да уеднаквим методиката“, посочи проф. Карапетков и добави, че трябва да отпадне и задължителният стаж от 5 години за студентите, които искат да работят в сферата.
По думите на специалиста вторият най-голям проблем е лошият Закон за движение по пътища. Според проф. Карапетков една от мерките, които е необходимо да бъдат предприети, е позволяването на несигнализирани коли да имат правото да глобяват на място по ефективен начин водачите, нарушили правилата за движение по пътищата.
„По този начин ще трябва да си нащрек винаги и да караш внимателно, за да не нарушаваш правилата“, обясни специалистът.
Той препоръча също и на повече деца и ученици да им бъдат показвани реалните последици от неспазването на правилата за движение.
Целия разговор вижте във видеото.