Френската производители на шампанско се готвят за тежък удар след заплахата на президента на САЩ Доналд Тръмп за 200% мита върху европейския алкохол. Париж е най-големият износител на шампанско за Вашингтон, което предизвиква паника сред винопроизводителите в и без това отслабения сектор. Продажбите на шампанско намаляват повече от две години, тъй като потребителите в страната и в чужбина ограничават покупките си заради нарастващите цени. Тази тенденция е забелязана и от парижки търговци.

Продавам шампанско, но през последните две години цените се повишиха значително и клиентите се отказват от него.

Анес Барако, собственик на магазин в Париж


Вместо това, клиентите ѝ избират други пенливи алтернативи, като например вино Vouvray, което тя продава за около 10 евро.

Това е най-продаваният ми продукт в момента. И съвсем случайно – защото е евтин.

Анес Барако, собственик на винен магазин в Париж


Други по-достъпни алтернативи също застрашават шампанското на международния пазар. Според експерт това е сигнал за индустрията.

Трябва да приемем факта, че шампанското, което в продължение на десетилетия имаше монопол, вече не е в такава позиция – нито на френския пазар с нарастването на Crémant, нито на международния пазар, където Crémant, както и испанската Cava и италианското Prosecco печелят пазарни дялове и вече конкурират шампанското. Преди те се считаха за различни продукти.

Жан-Мари Кардеба, икономист и професор в Университета в Бордо


Засега Европа и Франция изглежда не възнамеряват да отстъпят. Френската федерация на износителите на вино и спиртни напитки обаче заяви, че е „изморена от това да бъде систематично жертвана“ в търговската война.

Сподели: