ЕС въвежда по-кратки срокове за изплащане на обезщетения при закъснели полети
Промените в регламента за правата на пътниците в Европейския съюз, които са одобрени на първо четене от Съвета на ЕС, предвиждат редица важни корекции, които ще повлияят както на пътниците, така и на авиокомпаниите. Сред предложените изменения са по-ниски компенсации до 500 евро, увеличаване на часовете за закъснели полети, при които ще може да се получи обезщетение, до поне 4 часа, както и намаляване на административните процедури за получаване на компенсации на 14-дневен срок.
Как възприемат тези промени пътниците и представителите на бизнеса? Кремена Димитрова разкрива какво е мнението на различните заинтересовани страни.
Анна-Мария е редовен пътник и обича да пътува до различни дестинации. За съжаление, преди два месеца нейният полет до Копенхаген е отменен в последния момент, което я принуждава да се изправи пред сложна процедура за компенсация. „Беше много неприятно. Щяхме да пътуваме по специален повод, но полетът беше отменен и останахме в София. Те ми отговориха след 2-3 дни и ми казаха, че няма право на компенсация поради форсмажорни обстоятелства“, споделя Анна-Мария.
„Целият процес по връщане на обезщетението отне много време – имаше ходене по съдилища и множество имейли и телефонни обаждания“, добавя тя.
Според предложените промени в регламента, минималният праг за закъснение, при което ще се изплаща компенсация, ще бъде увеличен от 3 на 4 или 6 часа, в зависимост от разстоянието. Анна-Мария обаче смята, че това ще е в ущърб на пътниците. „Ако трябва да чакаме цяла нощ на летището, за да получим компенсация, това е неприемливо“, заявява тя.
Реакции на Европейския потребителски център
От Европейския потребителски център също споделят опасения относно предложената промяна. „Ако минималният срок бъде увеличен на 4 часа, това ще доведе до значително намаляване на броя на пътниците, които ще имат право на компенсация. Според различни проучвания, повечето полети закъсняват именно между 2 и 4 часа“, обяснява Соня Спасова от центъра.
Изследвания показват, че 80% от закъснелите полети попадат в интервала от 3,5 до 4 часа, което означава, че много пътуващи ще останат без право на компенсация, ако промяната бъде приета.
Ще намали ли новото правило административната тежест?
Друга от предложените промени е срокът, в който авиокомпаниите трябва да изплатят компенсацията на пътниците. В момента този срок е 2 месеца, а Европейската комисия предлага той да бъде намален на 14 дни. Представители на авиационния бранш посочват, че новото правило може да има положителен ефект и за двете страни.
„Намаляването на времето за административните процедури до 14 дни е стъпка в правилната посока. Но това трябва да бъде съпроводено със задължение пътниците да подават жалбите директно към авиокомпаниите, а не през трети лица“, обяснява Анастасия Новак – мениджър „Корпоративна устойчивост и комуникации“ в Wizz Air.
Баланс между интересите на пътниците и авиационния сектор
От Гражданската въздухоплавателна администрация отбелязват, че предложените промени постигат баланс между интересите на двете страни. „Това е исторически напредък. Ще продължим да работим по регламента, като компромисното решение беше предложено от България. Макар че част от компенсациите за полети над 3500 км ще бъдат намалени, на пътниците ще им бъдат предоставени нови, директни права“, казва Анелия Маринова от ГВА.
Какво предстои?
Действащият регламент за правата на пътниците в ЕС е от 2004 г. За да влязат в сила новите предложения на Европейската комисия, те трябва да бъдат гласувани окончателно и от Европейския парламент. Очаква се, че след приемането на новите правила, пътниците ще имат както по-големи права, така и по-бърза и лесна процедура за получаване на компенсации, въпреки че някои от промените може да се окажат не толкова благоприятни за тях.
Вижте репортажа във видеото.
