ЕК разследва Унгария за незаконно финансиране на проправителствени медии
Две унгарски медии подадоха официална жалба до Европейската комисия, обвинявайки правителството на Виктор Орбан, че е предоставило незаконни субсидии на стойност над 1 милиард евро на проправителствени медии в периода 2015-2023 г. Независимият седмичник Magyar Hang („Унгарски глас“) и още една медия, пожелала анонимност, твърдят, че правителството систематично е насочвало държавна реклама към медии, подкрепящи управляващата партия.
Жалбата е подкрепена от икономическо проучване, на бивш експерт по въпросите на конкуренцията в Европейската комисия. данните показват ясна причинно-следствена връзка между подкрепата на медия за правителството на Орбан и последващото значително увеличаване на държавните рекламни разходи към нея.
Тези графики ясно показват процеса на намеса на унгарската държава на пазара. Опитахме се да докажем, че навсякъде другаде пазарът на пресата следва промените в читателската аудитория: ако има държавни реклами, те следват същия модел като пазара. В Унгария наблюдаваме съвсем различна тенденция.
Чаба Лукач, директор на вестник „Magyar Hang“ (един от жалбоподателите в петицията)
Според подаденото заявление, в независимите медии почти няма държавна реклама, докато тези, близки до правителството, получават рекламни договори без никакъв реален смисъл или цел.
Ако намерите реклама на цяла страница във вестник на трета страница, в която се казва, че правителството ви пожелава Весела Коледа, не е нужно да ви се напомня за това на страници 10, 15 и 18.
Чаба Лукач, директор на вестник „Magyar Hang“ (един от жалбоподателите в петицията)
Международни организации като „Репортери без граници“ и Freedom House нареждат Унгария на последно място сред страните от ЕС по свобода на медиите. Според проучванията, унгарското държавно радио и телевизия получават годишно около 350 милиона евро държавна подкрепа, а проправителствените медии получават щедро финансиране чрез държавна реклама, особено преди избори.
Според Чаба Лукач, управляващ редактор на Magyar Hang, по време на пандемията от COVID-19 през 2020 г. правителството е пуснало публична информационна кампания, включваща над 300 държавно спонсорирани реклами в четири проправителствени вестника, докато шест критични издания не са получили нито една.