Потребителите в съвременния свят често стават жертва на измами по интернет, тъй като много от услугите, които те ползват са в мрежата.

Според скорошно проучване на търсачката ScamAdviser.com, инвестиционните измами са най-честите случващите се (40%). След тях са измами при пазаруване (15%), т.нар. измами за връщане на пари, абонаментни (7%) и т.нар. романтични капани (5%).

Повечето от потърпевшите в проучването са загубили по-малко от 100 долара, докато всеки десети твърди, че е жертвал от 5000 до 10 000 долара.

Измамниците най-често предпочитат плащания чрез криптовалута или банкови трансфери.

Голяма популярност в последно време добива нова телефонна измама, при която ви звънят от номера на близък човек, а от отсрещната страна се оказва непознато лице. Тази технология е известна като „спуфинг“ (подправяне).

Реално престъпник с базови технически умения може да подправи телефонен номер, имейл адрес, IP адрес. Притеснителното е, че няма няма механизъм, който да защити телефонните номера от тези измамни схеми.

Телефонните измамници са се насочили и към приложенията за електронно банкиране на смартфоните. Има ръст на създаването на фалшиви сайтове, фишинг съобщения, които целят да подведат потребителите да разкрият лични данни, да платят онлайн, и по този начин парите им биват откраднати, а също и потребителски имена и пароли.

Напоследък се наблюдава изпращане на имейли от мними банкови институции или пощи, с които се изисква от потребителя да кликне върху линк, за да не загуби профила или парите си, за да получи пратка или по друга спешна причина. Отново действието се извършва през смартфона. Кликването е най-краткият път към загуба за потребителите. По този начин измамниците заразяват с вируси телефона или получават достъп до съдържанието му. 

Сподели: