Нощният влак Брюксел-Венеция срещна фалстарт след отказ на италианските власти да го допуснат
Фалстарт за нощния влак Брюксел-Венеция, пуснат от стартъпа European Sleeper. В последния момент пътниците са уведомени, че ще трябва да сменят влака в Инсбрюк в Австрия. Според European Sleeper италианските власти са променили мнението си предишната седмица и са отказали да допуснат влака в страната. Тези неуспехи илюстрират неравния път на възраждането на нощните влакове в Европа.
Трите основни предизвикателства са, че във всяка страна, в която искате да оперирате, имате нови системи, нови процедури и не всичко е добре координирано. Нуждаем се от график, който да е добре координиран, да е привлекателен и да знаем също, че можем да го имаме за по-дълъг период от време. Второто предизвикателство е, че трябва да финансираме влаковете. И третото предизвикателство, което също допринася за икономическата обосновка, е, че трябва да можем да продаваме билети.
Елмер ван Бюрен, съосновател на European Sleeper
Придобиването на подвижен състав отнема време: доставката на нов вагон отнема най-малко пет години, а на ремонтиран вагон – две години. Възприеман като алтернатива на самолетите и по-малко замърсяващ транспорт, нощният влак набира все по-голяма популярност в Европа. Не бива обаче да бързате: линията Брюксел-Венеция отнема около 20 часа.
От 2022 г. се опитвам да преследвам екологични цели. През 2024 г. летях само веднъж и бях в Япония, което е невъзможно с влак. Така че аз съм най-големият подръжник на влаковете.
Елизабет Бокша, пътник
Въпреки екологичните мотиви на някои от тях, пътниците се сблъскват с високата цена на билетите. Според доклад на Грийнпийс за 2023 г. в Европа железопътния транспорт е средно два пъти по-скъп от самолетите.
Самолетите са твърде евтини, а влаковете не са твърде скъпи. ДДС играе голяма роля. Това очевидно не е в полза на билетите за влак и има други разходни фактори, които също не са в играта в момента в полза на железопътния транспорт.
Елмер ван Бюрен, съосновател на Европейската спална мрежа
Европейски регламент за подобряване на ефективността на европейската железопътна мрежа и нейното хармонизиране може да бъде приет до това лято.