Параходство „Български морски флот“ ще проведе собствено разследване по задържания в Балтийско море кораб „Вежен“. Това съобщи изпълнителният директор на дружеството кап. Александър Калчев, предаде БГНЕС.

Калчев представи снимки от кораба, с които по думите му се доказва, че „изтеклата котва“ на кораба не е в резултат на злонамерени действия, а на високите близо 3 метра вълни, които са заливали и борда на плавателния съд.

„Информацията за метеорологичните условия в морското дело се взима от специализирани източници. В този случай от системата за безопасност „Навтекс“, която работи за Балтийско море. Смятаме, че не е налице саботаж. За това сочат свидетелства, събрани в това начално разследване, което БМФ извършва за инцидента и е събран съответно доказателствен материал, а именно снимки. Движението на кораба от автоматичната система за идентифициране на трафика е заснето. Съгласно „Навтекс“ инцидентът се случва в близост до острова Готланд. На 25 и на 26 януари има предупреждение за лошо време и ветрове със скорост 22-23 метра в секунда, които образуват висока вълна – над 2,5 – 3 метра. За това свидетелстват и снимките от камерите на кораба, в които се вижда, че вълните се разбиват в носовата част и заливат т.нар. баг и водата стига до палубата“, обясни кап. Калчев.

По думите му виждането на БМФ е, че поради ударите на вълната е поддал осигуряващият елемент.

„Тази котва заедно с веригата тежи над 7 тона. В продължение на часове се е деформирал гилотинния стопор и звено по звено веригата е слизала бавно и не е било лесно екипажът да разбере, че се е случило нещо подобно. Няма основание да смятаме, че става въпрос за злонамерени действия“, категоричен е ръководителят на дружеството.

НАТО следи „много внимателно“ казуса с повредения подводен кабел

„НАТО действа категорично, за да гарантира, че кораби, които повреждат подводна инфраструктура, се разглеждат много внимателно“, каза заместник-помощник генералният секретар на НАТО за иновациите и борба с хибридните заплахи и кибератаките Джеймс Апатурай, цитиран от БНР.

„Разбирам, че се води криминално разследване, видях и доклада на българския собственик. Но това, което правим ние в НАТО, е да действаме категорично, за да гарантираме, че кораби, които вероятно са повредили критична инфраструктура, се разглеждат много внимателно. Така и се случи. Сега шведските власти трябва да проведат разследването. Както разбирам, има опасения за саботаж. НАТО не участва в това, просто чакаме резултатите“, уточни Апатурай.

Сподели: