Автомобилната индустрия на Брюксел: Какво трябва да направи ЕС, за да остане конкурентен на САЩ и Китай?
Високите цени на енергията, евтината конкуренция от Изтока, разходите за преминаване към електрически автомобили и свързаните с тях съкращения са в основата на удара по европейския автомобилен сектор. Към несигурността се прибавя и заплахата на новата администрация на Тръмп за налагане на мита. В тази ситуация Европейската комисия призова за диалог с водещите европейски участници в автомобилната индустрия. Урсула фон дер Лайен, председател на Европейската комисия, заяви, че основният въпрос е какво все още липсва, за да се разгърне иновативната сила на нашите компании. Евронюз попита един от участниците в дискусията какво липсва?
Трябва да направим така, че Европа като цяло да стане по-конкурентоспособна в световен мащаб, за да може да се конкурира с Китай, със САЩ. А това наистина означава да се разгърне иновационният капацитет, с който разполага индустрията, но също така да се направи по-достъпно и изгодно производството в Европа. Така че да се намалят разходите за енергия, но и за регулиране. Отнемете разрешителните, чието получаване днес отнема много време.
Сигрид де Врайс – Генерален директор, Асоциация на европейските автомобилни производители
В европейската автомобилна индустрия работят 13 милиона души в повече от 250 производствени единици. Всяка година се произвеждат 15 милиона автомобила, а секторът създава 7% от европейския БВП. Първата консултация ще бъде последвана от други, а на 5 март Европейската комисия ще представи план за действие.
Сега ще имаме план за действие след няколко седмици. Ние се нуждаем наистина от действия и това, което очакваме сега от този е да се решат проблемите, които имаме.
Сигрид де Врайс – Генерален директор, Асоциация на европейските автомобилни производители
Неизбежен е и въпросът дали ЕС може да спази ангажимента си да спре производството на нови леки автомобили и микробуси с двигатели с вътрешно горене след 2035 г. А тарифата за електрическите автомобили, произведени в Китай, продължава да предизвиква големи разногласия, тъй като засяга и европейските производители. Освен това трябва 27-те правителства и Европейският парламент трябва да постигнат обща позиция.